Tuesday, March 5, 2013

Persediaan Untuk Adam 'Fully Breastfeeding' Sehingga 6 Bulan

As Salam,


Bagi ibu-ibu yang sudah ada pengalaman. Rasanya setakat mahu bf sampai 6 bulan tiada hal la bha kan, sampai 2 tahun lagi. Tapi bagi aku yang mahu kasi tinggal Adam di sini? Macam mana aku mahu pastikan yang Adam akan dapat nikmat susu ibu sampai umurnya 6 bulan. Kalau lebih syukur Alhamdulillah. 

Aku ada beli 1 buku pasal persediaan stok susu bagi ibu bekerja. Salah 1 kriteria penyusuan secara eksklusif adalah tidak menggunakan puting tiruan. Yang itu ja aku rasa nda boleh berjaya, sebab kami suda cuba kasi minum adam guna feeding cup tapi dia nda pandai minum ala-ala kucing tu. Bila guna bottle baru dia mahu. Masa mula- mula dia kena kasi try minum guna feeding cup tu, sayu betul aku. Aku tengok dari jauh jak, nda boleh dekat-dekat nanti dia nda mahu. Itu bukan aku sembarangan cakap, memang ada kajian.  Hari tu dia guna bottle aku duduk depan dia tapi mil yang kasi susu, dia macam blur, mama di depan, tapi susu di sini. Kiuttt pula aku tengok dia susu guna bottle, macam budak besar. Hehehe

Jadi ini plan aku, since untuk peti sejuk 2 pintu, bahagian atas boleh tahan sampai 3 bulan. Jadi aku akan start as soon as possible untuk simpan stock perahan aka ebm (expressed breast milk).  Kejap aku cerita dulu, masa pregnant bukan main lagi list and prepare barang Adam, termasuk bottle and nipple. Tapi aku nda pernah terpikir mahu beli terus pump, sterlizer, warmer la. Kami ada survey pump and sterlizer masa beli barang di KL. Tapi aku macam perlu kah?? Mahu beli electric kah manual? Sterlizer perlu kah? Boleh guna air suam kan??  Rupanya perluuuuuu. Nasihatkan kalau kamu bekerja, ne lah yang paling duluan dibeli. Bukannya stroller and so on. Hehehe cakap diri sendiri. Tapi kami puas hati dengan stroller kami. Worth it la. Ok off topic

Ok sambung, as peti sejuk atas boleh tahan 3 bulan, aku akan usaha untuk balik KK setiap minggu. Di ulang.... Setiap minggu untuk buat stok baru. Nda apa lah, aku tahu aku akan penat. Aku tahu aku akan sangattt penat!! Tapi Adam adalah ketabahan kami, Adam adalah kesabaran kami. InsyaAllah ada rezeki untuk aku pindah. Tahun ne tahun ke 4 aku di rantauan. Aku nda pernah putus asa. So why many people outside there, cepat putus asa?? Whyyy?? Come on friends. Ok off topic lagi.

Okey aku share barang-barang aku beli untuk persediaan ebm Adam yang average price jak ne. As orang dari golongan sederhana, ini kemampuan aku. Tapi aku puas hati. Hehehe. Ne Portable Automatic Breast Pump from Little Bean. Masa beli ne aku beli macam guna bila mahu kasi tinggal Adam, aku terlupa aku mahu buat untuk ebm Adam. Menyesal nda beli yg dua pump terus. Mula-mula macam sakit jugak, tapi sekarang rasa okey sudah. Serius nda menyesal beli. Okey 2 kali mention sudah ne. Harga RM299.90 tapi kami sudah apply KK Toys member awal-awal. Dapat 15% diskaun.
luar kotak
dalam kotak
bukan gitu pasang arr
maafkan aku
ijam yg pandai pasang
hahaahah
Lepas tu, aku sudah addict to Little Bean stuff, next benda dibeli sterilizer + warmer.  Bagi ebm yang disimpan di bahagian atas peti tu, bila malam tu kasi keluar pergi bahagian bawah, biar semalam biar dia cair, then besok masukkan dalam warmer ne jak. Nanti susu tu macam akan terpisah 2 bahagian, macam terasing gitu. Just goncang jak, nanti dia akan jadi macam rupa asal nya. Ada aku baca, bau ebm ne lain macam dari yang fresh. Tapi jangan risau, sebab khasiat dia tetap sama. Ohya, susu yang di kasi turun dari bahagian atas tu mesti digunakan dalam masa 24 jam dan nda boleh dibekukan balik. Benda ne harga RM 199.90 untuk dua. Once again, kami dapat diskaun 15%. Ya ampun,ketagih mahu pergi KK Toys sebab dapat diskaun. My target lepas ne blender kalau Adam sudah boleh makan. My choice mestilah Little Bean. Hehehe. Ohya sterlizer ne nda takut botol nda muat. Aku kasi masuk botol NUK, Tommee Tippee boleh jak masuk.
luar kotak
ne dari atas
masuk la apa seja maw masuk
hehehe
dari luar
bila buka
bahagian bawah
dari kiri
bumblee bee bottle
little bean bottle
nuk bottle tommee tippee bottle
semua muat
ne warmer
blum try pkai
nda review
Lepas tu, bottle and nipple. Ne part yang paling mencabar. Nasib aku terpedaya dengan sales promoter NUK masa di Sogo hari tu. Mahu setengah jam dia explain aku pasal barang NUK. Yang aku ingat, dia cakap nipple yang kuning tu yang latex tu, baby memang suka sebab dia lembut dan  rupa dan rasa dia macam mother's nipple. Nipple tu lubangnya di atas dan bukan macam lain-lain punya nipple. Aku try satu, which is menyesal nda ambil banyak. Di Sogo murah. Di sini bukan jak mahal tapi susah mahu dapat, setakat ne kalau ada pun bottle jenis classic, Adam sudah biasa yang premium. Mesti dia tolak lagi tu. Tapi mahal tu, kami nda kesah lah. Mahal pun bukan beribu kan.Untuk keselesaan dia jugak. Tommee Tippee tu aku beli sebab kiuttt. Hehehe. Belum try lagi, tapimacam dia nda mahu jak. Lepas tu 1 bottle nda cukup, jadi ada green light beli bottle lagi.yeahhh mama mahu beli NUK yang gambar mickey mouse tu. Boleh ya babaaaaa. Hehehe. Ohya, lepas tu, yang paling susah mahu beli nipple yang latex, nipple yang dikasi sekali dengan bottle warna putih. Ne mahu yang kuning tu, aduiii sian Adam. Ceritanya, memang ada beli 2 sudah, tapiiii aku terendam lama tu nipple. Nipple yang latex tu jangan sterlizer atau rendam terlampau lama atau guna air panas. Warnanya jadi putih-putih sudah. Menyesal nda sudah. Haishhh. Sorry Adam.
ne gambar google
Adam punya kaler hijau.
Aku beli di Sogo, 1 dalam 30++

ne part paling penting
2 utk rm21
Adam maw puting ne jak
dan aku hanya jumpa di Happy Mums di sini
Mahu buat ebm mesti ada bottle storage. Setakat ne aku ambil Bumble Bee punya. Dalam ada 10 bottles, harga RM38.90. Once again ada diskaun di KK Toys. Nanti aku cek lagi kalau ada brand lain di sana. Kenapalah KK Toys tiada jual barang NUK, kalau nda semua aku borong. Lepas tu aku ada baca blog yang cakap guna macam plastik yang pre-sterilized yang zipped tu. Masa pergi cari puting kesukaan Adam di Happy Mums tu aku nampak plastik storage ne. teru sbeli lah, yang penting Little Bean lagi. hehehe. So addicted.
bumbble bee punya
storage jenis bottle
bottle ne bagus untuk yang mahu simpan lama
gambar google
ne okey untuk simpanan kurang dari 3 minggu
ne pakai buang taw
Lepas tu penting juga adalah supplement untuk make sure breast milk sentiasa ada dan banyak. Selain kita kena yakin dengan breast milk kita sendiri kita kena juga usaha kan. Oleh kerana brand macam Anmum and so on tiada chocolate aku pilih ESP dari Shaklee. Dia soya kan. hehehe. Aku memang nda pandai minum susu. Itu hakikat, masa pregnant nasib Anmum ada rasa chocolate. ESP tu untuk kasi banyak produce breast milk. Yang Omega Fish oil ne bagus untuk perkembangan otak baby. ESP dalam RM210 dan Omega tu dalam RM109. Aku minta tolong officemate di Putrajaya poskan. Bukan KK tiada tapi aku malas mahu pergi tempat tu di Luyang, macam jauh. Arrr alasan. hehehe.


Yang ne optional kali ar, cleanser, brush, storage untuk bottles yang sudah sterilized. Saja ngada-ngada mahu Tupperware juga. Hehehe. Tapi tiada purple. Haishhh. Tapi barang belum ambil lagi. Tunggu ada masa aku pergi ambil. Kalau ada berminat mahu beli Tupperware bolehh cari my friend babyqeiqei.shop Ohya, oleh kerana esbok di rumah ne penuh jak selalu dengan barang jualan. Kami terpaksa beli 1 lagi. Biarlah mama bangkrap. Huhuhuhu. Lagi pun esbok bukan pandai basi kan. Boleh guna lama kan.
macam aku nda prefer ne since kena sediakan 1 liter air
lepas tu campur dengan 1 sudu kecik sabun dalam tu
teda ka macam axion tp untuk bottle
huahuahuahua
lepas sterilized terus simpan sini
Okeylah, selama ne aku rasa terima kasih betul pada siapa-siapa yang tulis info pasal pregnancy breastfeeding, parenting. Hari ne, aku sendiri dapat kongsi. Walaupun Mr. Ejump cakap, adakah orang mahu baca. Since barang-barang kita beli pun yang average punya. Since aku pun google benda-benda gini, mustahil tiada orang lain buat kan. Thanks for reading mummies and mummies to be. Banyak lagi pengalaman akan aku share. Tunggu Adam bagi kerjasama ja.







9 comments:

  1. hehe..ted sudah bikin entry ibu ibu lar..hehe

    ReplyDelete
  2. hope sis berjaya dengan feeding journey ni. demi anak kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doakn sy sis. Hehehe tq 4 reading yaa :))

      Delete
  3. Sgt membantu...sy mum to be..tgh search psl full breast feeding..

    ReplyDelete
  4. Sgt membantu...sy mum to be..tgh search psl full breast feeding..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hye dear. tq. terharu pula entry mcm ne bole bantu org lain. sama2 kita berjuang hehe

      Delete
  5. harap² la kalau ada rezeki lg nt dpt kc full breast feeding..kesian jg danish nda lama menyusu..kurang ilmu d dalam diri ne hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe nnti kita usaha lg, aku harap berjaya kali ne jugak. sbb kali ne cabaran dia lain lg hehee

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...