Thursday, October 6, 2011

Salam Sayang Dari Bumi Madinah

As Salam,


Terasa maw write something here. Kawan aku cakap, "ko ne mula-mula jak semangat maw tulis cerita dalam blog, sekarang jarang-jarang sudah". hehehehe. Aku pun suda explain sama dia napa aku malas-malas maw post cerita, padahal banyak cerita dalam draft. Errmmm, some people baca your blog just to have point to humiliate you. Some people!!!! Some people!!!!!

Ok lupakan mereka-mereka itu. :)))))) Ermmm, Mr. Ejump, kedua ibu bapa mentua ku dan maci Mr. Ejump yang bongsu baru sahaja berlepas ke Tanah Suci pada 3 Oktober hari tu. Baru tiga hari yang lalu. Aku pikir tiga minggu sudah. hahahahaha. Its okey sayang, im waiting for you here. Aku pun nda taw mahu tulis apa, just i'm glad that mereka sekali lagi sampai sana. Siapa tidak maw kan menjejakkan kaki ke sana. Sedangkan Mr. Ejump sms dia mahu pergi ziarah makam nabi, on the way ke masjid, aku boleh ikut excited. hehehehe. Tapi kami sms  pun jarang-jarang, biarlah dia tumpukan sepenuh perhatian untuk beribadah. Semoga doa-doa kami di makbulkan. InsyaAllah, aku dari sini pun tidak pernah putus doa untuk mereka di sana. Ok kenapa tiba-tiba pandai sedih. hukhukhukhuk.
Mr. Ejump punya
0o0o0o sensored num ic nanti ada org jaat.
hehehe


Okeylah, aku cerita sikit pasal cara perhubungan sekiranya kita ada suami, isteri, ibu bapa, adik beradik, saudara mara or even kawan- kawan yang berada di Madinah or Mekah sekarang ne. Mari kita share about rates, method of call and sms. Tapi aku boleh cerita pasal Celcom jak lah, since aku guna Celcom jak ne. huhuhuhuhu. Oya, Mr. Ejump pergi sana pun bawa simcard prepaid Celcom. Mula-mula tu cadangnya mahu beli simcard sana jak, tapi terpikir mesti touch down jak Madinah mesti kita menunggu call or at least sms kan dari orang tersayang, kannnnn~~~ Jadi sebelum aku pergi airport untuk balik sini (aku balik dulu, sebab takut nanti aku paling drama kalau menghantar. hahahahaha.) mencarilah kami sim card Celcom yang Blue pack. Sebab itu sudah ready roaming. Teruskan baru aku tahu sim card baru sekarang ada 11 digits. Kawan aku cakap, nda lama kalau habis sudah number terpaksa pakai huruf. "Apa number ko?". "Ok save ar, S.I.T.I.S.A.E.R.A.H". hahahahahahaha. bayangkan kalau sampai tahap tu. Ok merepek-merepek sudah ne. Nasiblah jumpa jugak Celcom Blue pack tu. Masa tu berserah jak lah, harap-harap dapat guna sebab dalam jam 2 pagi begitu, Mr. Ejump kena lapor diri sudah, tiada masa lagik kan mengunjar-gunjar. Alhamdulillah, bila aku terima sms, "Syg, abg sampai aiport Madinah sudah". Selain kesyukuran yang amat-amat mereka telah selamat sampai. Aku pun syukur sim card tu boleh pakai. Bila sms dengan Mr. Ejump tu macam aku nda percaya bha dia di sana. Abg di KK ne kan. kannnn. kannn. hahahaha.

Aku dari sini pulak guna prepaid Celcom UOX aku. Takut aku guna yang postpaid sebab if Mr. Ejump call dari sana pun kena charge jugak. For those yang nda tahu, if orang tu call kita dari oversea kita pun kena charge jugak. Jadi nda payah mahu datang pergi kaunter Celcom marah-marah, "kenapa bill saya tinggi betul ne, ada charge oversea, saya tidak pernah buat call, saya terima call seja". Ok penuhkan ilmu di dada dulu baru pergi menyerang. hahahahaha. 

Kadar Mr. Ejump sms aku dari sana adalah RM2.00 untuk satu sms. Okey kalau sms yang diterima tidak dikenakan sebarang caj. Dan untuk panggilan caj dia 0.98 untuk 30 saat yang pertama. Maksudnya satu minit  RM 1.96. Bolehlah dari guna postpaid kita nda rasa bill tu berjalan kan. huhuhu.Tapi dia murah ada caranya iaitu Roam Saver, caranya ; *120*60148585088# then tekan call. 120 tu kod roam saver lah supaya dapat kadar yang murah. 6 tu kod Malaysia, 0148585088 tu number aku. Kalau maw order tudung sila sms. hahahahaha. Itu number memang untuk business sudah, nda takut mahu kasi sebar-sebar. hehehehe. Jan lupa symbol * dua kali dihujung # baru tekan call. Itu kalau dari sana mahu call pergi Malaysia. Terus kita dari Malaysia terus jak angkat, jan ngada-ngada kunun ada lagi cara maw tekan-tekan. Kalau sms pulak, masa mahu send tu, tambah nombor tu macam ne +60148585088. Tambah symbol + baru 6 (kod Malaysia) baru number phone. Untuk number Mr. Ejump aku ada buat online account so aku boleh monitor. Ya la senang aku maw tahu credit dia tinggal berapa terus boleh top up. Kalau maw top up just top up dari Maybank2u ka, CIMB clicks ka. Sampai jugak, dont worry. Kalau tiada service online banking, boleh pergi Celcom branch minta tolong reload tapi dikenakan caj RM0.50. 

Ok part yang menarik adalah sim card UOX yang aku punya. Sim ne lama sudah dari aku kerja Celcom lagik. Mengikut yang aku pergi call careline tanya kadar segala, dorang cakap kadar sms kalau aku sms pergi sana adalah 0.20 sen. Tapi cek punya cek rupanya aku dicaj RM0.01. Bukankah itu 1 sen? Kah aku nda berapa pandai mengira? Patutlah credit aku nda pandai habis. Lepas tu kadar untuk aku call Mr. Ejump di sana aku nda berapa ambil tahu. Sebab nda target pun mahu cakap lama-lama kan. Then hari semalam-semalam aku call dia selama 06.02 minit dan aku dicaj sebanyak RM0.98. Maksudnya aku dicaj dengan kadar UOX yang biasa. Kali dia nda dapat detect aku call sana kan. hikhikhikhik. Ka memang memang begitu. Itu part yang best, part yang kurang pandainya aku terlupa Mr. Ejump kena caj jugak. huahuahuahuahua. Caj untuk 06.02 minit untuk terima call sana adalah RM19.50. hehehehe. Pingshaaaannn aku. Terpaksa dua kali reload.


Ok cara nak buat call guna number kita dari sini ke sana adalah 009660148585088. 00 tu sama function dengan symbol plus. 966 tu kod di sana la. ok jelas kan adek-adek~~~~


Okeylah, sampai ne jak kerajinan aku. Semoga Mr. Ejump, mama bapa mentua dan maci diberi kesihatan dan kekuatan untuk menjalani ibadah. Semoga doa-doa yang kami kirim dimakbulkan. Amin. Amin ya rabbal alamin. Kami menunggu kepulangan kalian. Love u all~~~~
Last dating before abg ijam berangkat.
hehehe
p/s :: Gambar macam nda best kan. Tunggu la if Mr. Ejump ada ambil gambar aku share kan. Ok~~~

4 comments:

  1. sempat lg promote.. hahaha.. smoga drg slamat pergi n slamat blk.. n smoga doa kalian d makbulkan.. aminnnn :)))

    ReplyDelete
  2. amin ya rabbal alamin. ya jan lupa datang kedai kami nnti ar. hakhakhakhakhakkkk. ada goodies2

    ReplyDelete
  3. insyaallah ted dont worry... tulah peluang dorg doa byk2, doa utk ko dapat pindah sabah balik.. doa d tanah suci tu insyaallah akan dimakbulkan Allah je yg tahu segalanya...



    mrsrasdeladelia

    ReplyDelete
  4. @mrsrasdeladelia :: amin ya rabbal alamin. mudahan lah murah rezeki kan. tq yaaa

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...