Saturday, May 28, 2011

Kasi Pinjam Bha Aku Novel

As Salam,

Seperti yg diketahui umum, minggu ne aku nda balik KK. Diketahui umum???? Ok fine, perasan diri artis pulak, kunun2 ada orang ambik peduli. Hahahahahaha~~~ Sejak akhir2 ne, tinggi betul imaginasi2 aku. So, hujung minggu aku dihiasi dengan mengemas rumah. Rumah bukan besar, sekejap jak sudah siap semua. Bila susun2 buku di ruang tamu, aku tengok koleksi novel housemate aku sudah bertambah. "wah, ini suda baguuusssss". Detik hati ku. Hikhikhikhik.

So, dijadikan ceritera, sejak akhir2 ne aku sukaaaaaa betul baca novel. Dulu2 masa tingkatan 1 sampai 3, memang aku gilak baca novel. Masa tu pikir asal keluar beli novel seja, parents aku kalau bab buku memang nda pernah berkira. Satu novel tu mesti habis baca dalam sehari. Tapi, lama kelamaan minat tu kurang, mungkin sebab meningkat remaja kan. Hikhikhikhikhik. Minat pun lebi kepada outing dengan kawan2, berpelesaran dan macam2 lagik. Duit yg ada pun terasa sayaaaannnnggg banget maw beli novel. Baik beli baju2 ka, pegi makan2 dengan kawan2. Itulah pikiran masa tu. Bila fasa remaja tu berakhir, aku try balik baca novel ne. Tapi memang keras hati sudah. Kalau aku start baca, memang sakit kepala. Ya la masa tu aku kerja di KK. Hidup sentiasa busy, banyak benda maw buat selain membaca novel ne. Kalau magazines tu okey. Hikhikhik

Tapi sejak aku ada housemate baru ne, kira2 tiga bulan yg lalu lah, dia suka baca novel dan ada lah jugak koleksi nya. Hari tu aku nampak ada novel Ombak Rindu. Seingat aku Ombak Rindu ne memang best cerita dia. Dulu aku baca masa dalam majalah Remaja. Adakan segmen novel yg main sambung2 tu. Huahuahuahuahua. Jadi aku kuatkan hati baca balik ne novel. Kali ne kepala hotak aku buli terima sudah. Tapi tu la, dalam sehari lepas kerja tu, aku oleh lah baca dalam 5 ke 7 muka surat sehari. Huhuhuhuhu, jadi bayangkan berapa lama habis. Kecuali hari nda kerja baru boleh baca panjang2 sikit.hikhikhikhik

Nda sabar maw tinguk movie nyaaa



Harap2 dorang ble malkonkn btul2 watak Izzah n Hariz tu.


Dulukan aku pernah terpikir maw jadik penulis, mungkin terdorong sebab suka baca novel ne. Aku pernah menulis untuk surat khabar tempatan, majalah sekolah, majalah2. Aku tulis2 lepas tu aku suruhlah bapa aku submit. Betulllll ne, kamu pikir aku tipu2. Dulu diam sekejap jak, aku boleh tulis puisi. Ada masa lapang jak boleh aku buat cerpen. Hikhikhikhik. Orang lain ada keminatan, ada hobi, kadang2 aku heran jugak aku tiada apa2 hobi. Menjahit nda pandai, memasak pun sama, sudah kawen barulah terpegang senduk sama kuali ne. Hahahaha. Bersukan lagik lah, tiada satu outdoor pun yg aku suka. Tapi, yg aku taw aku suka menulis. Tapi, sekarang janganlah kamu suruh aku tulis apa puisi ka cerpen ka karangan ka. Memang nda boleh sudah. Di blog seja boleh. Kadang2 bila sudah makin dewasa, pandai ada rasa malu yg dulu2 ne aku pernah buat puisi, cerpen begitu. Tapi, secara waras, terima jak la kan apa yg Allah da bagi dengan aku. Alhamdulillah.

Dulu masa sekolah menengah, biasalah baru meningkat remaja, aku nda suka maw belajar kimia lah, add math la, biologi la, matematik aku pun macam ...... ( cari ayat sendiri.heheheh). Tapi kalau bab subjek Bahasa Melayu, memang akuuu minatt. Subjek karangan lagik, masa exam tangan tu nda boleh berenti menulis. Hikikikhikhik. Kesiukkkannn betul. Kalau nda percaya, masa SPM, aku ada satu A jak. BM la. Hhahahah. A1 lagik, sampai bapa aku cakap, betul2 kali ko ne maw jadi penulis. Hahahahahahahahahaha. "Mana ada, last2 katik2 komputer jugak aku.hahahah".

So, dipendekkan cerita, let me share apa novel2 yg sudah aku baca sejak akhir2 ne. Ne bukanlah novel yg latest yg ada di pasaran. Tapi seronottttt jugak, hikhikhik. Satu hari nanti, aku teringin maw ada koleksi novel sendiri. Konon lahh, aku selalu nda sampai hati maw beli. Kwang, kwang, kwang~~~~~.

Ombak Rindu
Ombak Rindu ne nda payahlah aku cakap, rasanya suma orang taw kan jalan ceritanya. hikhikhik. Tolak lelaki lah, dorang nda kan layan novel kan. Adakaah?? huhuhuhu


Novel ne unik dan besttttttttttttttttt!!!!!! Cerita sal Jeslina yg dipelihara oleh nenek nya, sebab parents dia keja oversea. Terus dia kena rogol oleh pacik nya yg seorang tabligh. Terus dia study oversea dan nda maw balik Msia sebab takut dan marahkan pacik nya. Satu hari dia balik jugak sebab bapa dia meninggal dan stay Msia then kena paksa kahwin dengan 1 orang ne yg buat aku sakit hati. huhuhuhu. Tapi perkhawinan dorang singkat sebab laki dia pun macam bohsan sebab Jeslina macam teda feel dengan dia. Actually Jeslina ada kawan yg jugak lecturer dia dulu, dorang macam suka sama suka tapi nda penah terluah. Yannnnnnng paling best teman tapi mesra nya tu umur 50 ++. Huhhhhh!!! Last2 memang happy ending laaa. Pas cerai dia balik di oversea (lupa suda dimana,hahah), then kawen dgn lecturer tu then ada anak. hehehehe

Janjiku Bersamamu
Yang ne pun bikinnnnnn kabak2 hati, Dhamira Rysda; banyak duka dalam hidup dia. Banyak kepayahannnnn. Tapi kasih sayang antara dia dengan hubby dia yg aku suka. Padahal main point novel ne adalah kasih antara dia dan bapa dia. Mom dia da lama meninggal, mak tiri dia jahaattttt. Kasih sayang dia dan hubby dia kira boleh dijadikan pedoman laa. See, berangan2 lagik. heheheheheh.
Bagaikan Puteri
Novel ne, baru jak abes baca. Superrrbbbb bebehhhh!!! Aku lupa suda nama watak nya. Tapi dia koma, masa koma tu dia terpegi masa lampauuuuuuuuu. Yg zaman hang jebat hang tuah ne. Memannngggg besttt, Bagus kamu cari ne. Macam aku maw baca bha lagik. hahahahhaahaa. Ne kalau dorang kasi filem kan pun best. Sebab nda luar biasa jalan cerita nya. Paling best kalau KRU yg buat. hikhikhikhik

Notes :: Jadik kamu tau kan betapa buring nya hidup aku di sini. hahahahahaha

1 comment:

  1. na baca lg ko cinta kasih suci..drama nora elena tu dr tu novel

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...