Sunday, March 13, 2011

Warisan Turun Menurun :: Kedai Makan Boni Joyo

As Salam,


Bagi yg ada baca entry aku  pegi kawen di Bongawan, kalau tiada kelik sini, aku sempat la singgah di Pekan Bongawan. Pegi jumpa sepupu2, anak2 buah dan macik pacik aku. Bongawan adalah kampung aku, tempat kelahiran bapa aku. Dulu kecik2, asal cuti sekolah mesti balik kampung. Siukkkkk boleh main dgn anak buah aku. Aku ada anak buah yg besar2, yg kawen pun ada. So, aku ada cucu. hahahahaaha. Nenek Ted!! Atuk Ijam!! awwwwww. Okey, aku maw story pasal kampung aku.

Kampung aku di pekan Bongawan ne jak. Di rumah kedai, bawah kedai makan atas rumah. Aku maw cerita sal kedai makan ne la Kira kedai makan ne kira popular la jugak. Kalau orang yg otai2, mesti kenal Kedai Boni Joyo ne. Asal usul nya, mama bapa kepada nenek aku (moyang aku la), buka kedai  ne. Lepas tu turun kepada mama bapa kepada bapa aku (atuk dan nenek aku la).Terus turun lagik kepada pacik aku (abang kepada bapa aku) dan sekarang turun lagik kepada anak nya, merangkap sepupu dan kakak ipar aku. Fuuuhhhhh, panjangnya cerita bab keturunan ne. Okeyy abang aku yg sulung kawen dengan kakak ipar aku ne, yg merangkap sepupu kami, iaitu Kak Lela. Isskkkhhh panjang nya. Pahammm ka jugak readers ne.huahuahuahu

Kedai ne pernah masuk rancangan tv ka majalah apa  ka. Sebab masih mengekalkan ciri2 dulu2. Lepas tu, pacik aku ne rajin lah kasi pamer koleksi barang2 antik nya. Macam kalau orang datang bukan seja maw makan, tapi maw tinguk koleksi barang2 tu. Sama lah macam aku.huahuahuahu. Sebab aku jarang balik sini. 

Kedai turun temurun
Kawasan kedai ne, di kawasan kedai lama. Sekarang Bongawan ada kedai baru jugak, yg lebih moden. Kawasan ne lebih dikenali Pekan Koboi. Yeehaaaa, ariba2!!! hehehe. Sebelah kedai makan ne, deretan kedai runcit. Errrmmmmm, di kenali kedai c Apen, c Bugak dan c Tensu. Ada 3 kedai jak sebelah tu, kalau aku nda silap la. Aku nda taw la, dari aku kecik sampai da kawen ne, asal balik sini wajib beli kerupuk2 di sebelah2 kedai tu. Aku rasa macam sedap semacam, padahal di KK punya sama jak.Tapi sini punya sedaaaaaapppppp. Eskrem pun sedap.Sluurrrppp. Lepas tu kan, minuman dalam kotak, macam Milo, Dutch Lady, susu kacang gitu ada kena jual yg sudah di kasi keras. Eeeeeeeeeeee sedap betul!!!!! Lagik kan, dari dulu ada tikam2 kena jual. hahahahahaa. Aku maw men jugak hari tu, tp Mr. Ejump jeling2 suda. Padahal kepingin tu dia.hahaha
Deretan kedai
Main menu sini macam kedai2 Jawa yg lain la, soto dan rojak. Goreng2 dan nasi campur pun ada. Tapi, kuih2 kukus macam kuih lapis sama pau pun ada, nyamannnnn eh!! Macik aku yg buat, mimang kalau pegi sini, menapau jak kerja. Telur rebus pun aku rasa sedap.ahahahahaah. Sudah tapau, free lagik. Bapa aku selalu bising kalau kami menapau, "bikin rugi business org kamu ne". Kalau bayar berpuluh2 ringgit kali. hahahahahaha. Kadang2 air tin pun di tapau. Kalau di kampung lain sikit kan minuman tin nya.hehehe. Aku ngilar suda ne. Jadi enjoy la gambar2 yg sempat di snap. :))
Dari jaman jepun lagik ne
Koleksi piring hitam
Lagik koleksi
Koleksi duit. Aku maw mintak ne jual di Mudah.
hahahahahaha
Wajah anak2 Bongawan
Notes :: Ngilar = berliur2 maw makan @ kepingin suda. hahahahaah. Dunno how to explain. :)))

2 comments:

  1. lutcuuuu... haha.. ko nda cite kta knl pun psl 1kg.. hahaha.. klu nda 1kg nda mo kwn.. heheh

    ReplyDelete
  2. hahahahaa..pok2. mcm kta knal ar??tba2 aku tpkr.ahahahahaa

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...